Muutus on vältimatu!

Muutus ei ole vabatahtlik. Muutus on tegelikult vältimatu. Suur osa artikleid, mis muutuste kohta on välja antud on kirjutatud ärikonsultantide või muutuste juhtimisega tegelevate ekspertide poolt. Suurem osa neist räägivad muutuste läbimise keerukusest, muutuste vältimisest ja sellega seonduvatest raskustest.

Peter Bregman kirjutas aga Harvard Business Review blogis:

“Inimesed ei väldi mitte muutumist vaid enda muutmist.”

Me tegelikult armastame muudatusi kui saame neid ise valida. Uue töökoha saamine, uue suhte alustamine, uude koju kolimine, uue soengu tegemine. Me võime tunda veidi ärevust enda algatatud muudatuste läbimisel, kuid tavaliselt oleme ka põnevil ja ootusärevad.

Lisaks sellele on aga teist tüüpi muutus – selline milleks me pole valmis. Me oleme loodud kasvama ja arenema. Ka looduses, see mis lõpetab muutumise ja kasvamise, see sureb. Sama moodi on inimestega. Meid on õnneks varustatud varajaste hoiatuste süsteemiga, mis annab meile märku läbi tunnete, millal on aeg teha muudatusi. Näiteks on meie karjäär muutunud liiga mugavaks ja suhe üha vähem rahuldustpakkuvaks. Me leiame ennast mõtlemas selle peale, kuidas saada rohkem füüsilist jõudu ja energiat.

Sellisel juhul on meil mitmeid võimalusi.

  1. Ignoreeri seda tunnet.

Paljud meist alustavad sellest. Me surume halva tunde maha ja jätkame samas vaimus. Selle strateegia probleem seisneb selles, et halb tunne muutub ajas tavaliselt tugevamaks. Sellest saavad alguse uneprobleemid jm füüsilised hädad. Sellest saab tüli ülemuse või partneriga või valus üksilduse või meeleheite tunne. Ühel hetkel on see väljakannatamatu ning muutus on vältimatu.

Jack Welch soovitas, “Tee muudatus enne kui oled selleks sunnitud”

  1. Mine endast välja ja reageeri!

Kui me kogeme seda tunnet, et miski meie elus vajab muutmist võime lülitada sisse ellujäämisinstinkti – s.o “võitle või põgene” reaktsiooni. “Ründa enne kui sind rünnatakse”. Selle lähenemise probleem seisneb selles et halva tunde tegelik sõnum jääb pahatihti märkamata. See tunne tahab ehk, et me prooviks teha oma paarisuhtes väikesi kohandusi, mitte ei astu sellest kergekäeliselt välja. See võib meile soovitada, et muudaks eriala, mitte ei laseks ennast ülikoolist eksmatrikuleerida. Sageli on vajalik muudatus ainult väikeste ümberkorralduste tegemine, nagu enda suhtumise muutmine, või hoiaku mõistmine.

  1. Tunneta oma tunnet, mõtesta lahti selle sõnum ja reageeri adekvaatselt.

Oma tunnete usaldamine ja kuulda võtmine polegi alati lihtne. Me peame omaks võtma teadmise, et meie tunded on osake hoiatussüsteemist, mis aitab meil kasvada ja areneda. Esimene samm on ära tunda see emotsioon. Järgmkseks veeda pisut aega iseendaga ja püüa aru saada, mida see emotsioon tahab sulle öelda. Lõpuks selgita välja võimalikud käitumisviisid, mis tunduvad olevat kõige enam kooskõlas sellega, kes sa oled ja mida sa väärtustad.

See käitumisviis, mille valid, ei pruugi olla kõige mugavam. See võib kutsuda sind olema pisut enam kui sa tegelikult oled, sa pead ennast justkui kuidagi venitama. See peab samas tunduma sulle “õige”.

Kuidas on aga nende muutustega, mis saabuvad äkki ja mille üle sul puudub kontroll? Tegelikult on meil alati võimalus valida, kuidas reageerime muutusele, isegi kui see on meile justkui ette visatud ja tundub olevat negatiivne või destruktiivne.

Oma käitumist muutuste protsessis saad parandada nii, et vaatad neid muutusi teisest vaatenurgast. Nagu Eckhart Tolle soovitas et “me peaksime aktsepteerima ja siis tegutsema”. Mida iganes meie praegune hetk ka ei sisalda, tuleks seda aktsepteerida nagu oleksime selle ise valinud. Alati tööta koos sellega, mitte selle vastu. Tee sellest oma sober ja kaaslane, mitte vaenlane. Alan Watts ütles, “ainuke viis muutuses mingit selgust luua, on sellega kaasa minna, ühineda selle tantsuga”

Muutus pole vabatahtlik. Loo hea suhe muutustega oma elus ja paranda seeläbi kogu oma elu.

Allikas: PsychologyToday.com

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga