Kaassõltuvuse äratundmine ja sellest vabanemine

Lihtsalt öelduna tähendab kaassõltuvus käitumist, kus üks isik lubab ja isegi toetab teise isiku mittefunktsionaalset käitumist või emotsionaalse seisundi häiret, nagu nt alkoholi või mõne muu aine sõltuvust, ebaküpsust või lapselikkust, vastutuse mittevõtmist ja iseendaga mittetoimetulekut.

Oluline on siinkohal märkida, et sõltumise vajadus on terve ja normaalne. Tervetes ja täiskasvanulikes suhetes on inimesed turvaliselt võimelised lootma teise toetusele, mõistmisele ja abile, hoides samal teatud määral iseseisvust ja autonoomsust.  Selline käitumine ja suhtumine peaks olema kahepoolne. Normaalsed suhted inimeste vahel võimendavad iseseisvust, leidlikkust ja paindlikkust, kaassõltuvad suhted on arengut piiravad ja kumbagi poolt allasuruvad.

Viimase aja uuringud on näidanud, et kaassõltuv käitumine aitab kaasa mitte ainult sõltuvuse ja ainete kuritarvitamisega kimpus olevate, vaid kõikide mittefunktsionaalsete perekondade tekkele.  Seetõttu on terve peredünaamika säilitamiseks või tekitamiseks määrava tähtsusega kaassõltuva käitumisega tegelemine.

Tavalised märgid kaassõltuvuse kohta on:

  • Suur vajadus teiste inimeste poolt heakskiitu pälvida.
  • Oma mõtete ja käitumise muutmine vastavalt teiste inimeste soovidele ja ootustele.
  • Liigne teiste inimeste õnne ja emotsionaalse heaolu eest vastutamine.
  • Võimetus avaldada iseenda tõelisi mõtteid ja tundeid tänu hirmule teisi pahandada.
  • Iseenda identiteedi ja enesehinnangu sõltumine teiste heakskiidust ja eeldatud ootustest.

Õnneks on kaassõltuvus õpitud käitumine ja seda on võimalik muuta.  Allpool on mõni võimalikest viisidest, kuidas muuta kaassõltuvat käitumist:

Teadlikkus:  Pea päevikut ja kirjuta üles olukorrad, kus sinu kaassõltuv käitumine on kõige ilmsem. Näiteks, kui kellelegi on raske, siis kas jooksed kohe teda päästma? Kas aitad sellisel määral, et su enda emotsionaalsed ja füüsilised vajadused jäävad täitmata? Mingis mõttes on kaassõltuv käitumine normaalne tunne, kus vastutus ja kaastunne on läinud üle piiride.

Piirid:  Tervete piiride seadmine on ülimalt oluline kaassõltuva käitumise muutmiseks.  Võime öelda ei ilma süümetundeta, ärevuseta või hirmuta on see, kuidas normaalsed piirid peaksid välja nägema.  See on kaassõltuvale inimesele väga raske.  Kuna teistele heaolutunde tekitamine on põhiline osa nende minapildist, siis ei ütlemine on hirmus ja ärevust tekitav. Sea kindlad piirid, mis tunduvad sulle õiged ja pane need kirja.  Pane see nimekiri koju sinna, kus sa saaksid seda igapäevaselt lugeda.  See aitab piire tugevamaks muuta ja tuua neid rohkem sinu teadvusesse.  Ole valmis selleks, et piiride seadmine on raske, vähemalt alguses.  Ole valmis tegelema nende keeruliste tunnetega ja võta enesele aega iseenda eest hoolitsemiseks.

Õigus:  Kaassõltuva käitumise parandamiseks on oluline tunne, et sul on õigus sinu enese tunnetele, mõtetele ja arvamustele (isegi kui teised ei arva sama moodi).  Kaassõltuv käitumine tekib sisemisest tungist teistele meeldida.  Kaassõltuv inimene ei ole loonud endale oma identiteeti ja individuaalset iseloomu.  Autentse minapildi loomine ja normaalsete piiride seadmine tõstavad enesehinnangut ja eneseväärtustamise tunnet, mis toimivad kui puhver kaassõltuva käitumise vastu.

Teraapia:  Kaassõltuvus on rida käitumismustreid ja uskumusi iseenda ja teiste inimeste suhtes, mis tekivad varases lapsepõlves.  Terapeudiga rääkimine aitab mõista enda unikaalseid kaassõltuva käitumise põhjuseid.  Kui sellise käitumise põhjuseid on täielikult mõistetud, siis vähendab see tulevikus võimalusi sattuda kaassõltuvasse suhtesse ja suurendab võimalusi kahepoolselt rahuldavate ja tervete suhete loomiseks.

 

Allikas: http://psychcentral.com

Autor: Paula Durlofsky, PhD

 

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga